Något som blir allt vanligare är de öppna kontorslandskapen som ska främja samarbete och kommunikation på landets olika arbetsplatser, vilket de även gör med en stor nackdel: ljudvolymen. Som tur är finns det sätt att säkerställa en god arbetsmiljö, det gäller bara att veta hur. Här är några tips.
Ljuddämpning i öppna landskap är ytterst viktigt för att de anställda ska må bra. Men hur ska man egentligen inreda ett öppet kontor så att ljud och akustik är på en behaglig nivå för dem som arbetar där? Det hela handlar om att tänka strategiskt.
Se över hur sittplatserna ser ut
Något som är väldigt vanligt på ett företag är att kollegor som tycker om och trivs med varandra också kommunicerar mer med varandra, vilket i vissa fall kan vara störigt för de övriga kollegorna som vill fokusera på arbetet och inte deras konversation. Ett bra knep är därför att strukturera arbetsplatsen på ett sätt som gör att medarbetarna som pratar mycket placeras strategiskt i närhet av dem som inte kommunicerar lika mycket under arbetsdagen, vilket kan ge en lugnare arbetsmiljö på det stora hela. Om någon fortsatt tycker att ljudnivån är för störande finns det flera knep att ta till, såsom dessa:
- Jobba med öronproppar
- Sitt inte vid fönstret
- Välj hörlurar med omsorg
Så kan ljudmiljön förbättras på jobbet
Det finns en hel del saker som går att se över när det är dags att se över arbetsplatsens ljudmiljö, till exempel att börja med att upprätta policys om ljudet. Den största påverkande faktorn till stigande ljudnivåer är trots allt kollegorna som arbetar i lokalerna, och det är därför det är viktigt att respektera varandra vilket gör att policys är en bra start och något att luta sig mot. Självklart finns det även andra saker som företaget bör tänka till kring, här är några punkter som Arbetsmiljöverket nämner:
- Kontrollera hur akustik och ljud sprids i rummet
- Hör efter vad medarbetarnas behov är rent ljudmässigt och ta hänsyn till det
- Placering av ljudstörande maskiner placeras såsom kopiatorer och skrivare etc
- Skapa ett eller flera tysta rum för fokus och telefonsamtal
- Se över material på golven, och placera ut korrekta mattor
- Sätt upp ljusabsorberande material på strategiska platser för att dämpa ljudets spridning.
Unna dig stunder för fokus i tystnad
Prat i öppna kontorslandskap är något av det vi störs av allra mest när det talas om arbetsro på jobbet, det har flera forskningsstudier kommit fram till. Men hur ska man undvika pratet utöver Arbetsmiljöverkets olika tips? Att utnyttja de möjligheter till arbetsro som finns för dig. Testa till exempel att utnyttja ett konferensrum som inte används för tillfället och prova om du märker en förändring i ditt fokus, men det bästa är såklart när företaget har ett dedikerat tyst rum där du kan arbeta ifred. Säkerställ bara att du faktiskt nyttjar dessa när du behöver fokusera, du kommer märka stor skillnad.